torsdag 6 augusti 2009

Tokyo



Eftersom det inte händer särskilt ofta att jag åker till Japan tänker jag innan jag glömt precis allt ta upp lite gourmet-upplevelser från resan jag gjorde i juni 2008. På tio dagar hinner man ju inte med särskilt mycket. Det blir bara att skrapa på ytan, i synnerhet som man inte kan språket, och inte har någon lokalkännedom.

Inledningsvis blev kontakten med japansk mat i Tokyo av arten 7-11, mest p.g.a. att jag jobbade intensivt med en utställning. Därmed inte sagt att 7-11 i Tokyo är ointressant. Butikskedjan finns representerad lite här och där, liksom Starbucks (säkert annat också, men jag besökte bara dessa två västerländska butiks/restaurangkedjor).
7-11, liksom Starbucks, är roligare än i Stockholm och New York. 7-11 säljer t.ex. sprit i sina butiker, och saknar äcklig långtidsgrillad korv, man säljer istället t.ex. risbollar som är riktigt goda och färska (ris inpackat i sjögräs) samt nudlar som jag inte brydde mig om att testa (de såg inte så spännande ut).*

1:Plast display med nudlar av olika varianter. Ganska vanligt utanför restauranger. 2:Fantaförpackning. Denna specialvariant skakar man och ut kommer sån slags gelé-Fanta.

Starbucks i Tokyo gör inte bara utmärkt kaffe -de gör riktigt god espresso! Starbucks, ett nordamerikanskt företag. Som i sitt eget land serverar riktigt uselt kaffe och riktigt riktigt dålig espresso. Mer om det i ett New York-special.
Eftersom utställningen vi jobbade med sattes upp i Sveriges ambassad,

*Liksom överallt annars gör bara förpackningarna kring alla produkter att man vill köpa nära nog allt. En del kan jag gissa handlar om nyhetens behag, annat är verkligen utsökt designat. En japansk väninna som besökte Sverige var exempelvis oerhört imponerad av våra mjölkförpackningar. För egen del kan jag säga att jag från första början tycker de är trista (ränder -urtrist, när jag var liten pryddes förpackningen av den fina Arlakossan) och att den usla fyrkantstetran är en katastrof (sorry Arla, sorry tio-gruppen).

Inga kommentarer: